Yoga

Velkommen til dit onlineunivers fyldt med yoga!

Få inspiration, opdag populært yogaudstyr og find guides om yoga.

Design yogamåtte

Unikt design og flotte farver

Yoga Design Lab
Combo studio mat

  • Miljøvenlig yogamåtte

Udvalgt yogaudstyr

Yogablok

Yogablok i kork
  • God pris

Træningselastik

Thera-Band 2,5 m
  • Max effekt

Massage m. bold

Massagebold nubret
  • Top anmeldelser

Yogapølle

Med boghvedeskaller
  • Anti bakterier

Om yoga

Yoga hvad er det?

Yoga er en disciplin og spiritual praksis, som kan dyrkes af alle der har lyst. En berømt sætning fra den indiske yogalærer, Tirumalai Krishnamacharya, lyder: “Hvis du kan trække vejret, kan du også dyrke yoga“. Du behøver ikke at stå på hoved og sidde i lotusstilling i flere timer for at opleve og mærke yogaens positive virkning. Yoga er en 3000 år gammel videnskab som omfatter krop, sind, balance, harmoni og alt derimellem. 

Hvad er yoga?

Yoga dækker over en lang række metoder og teknikker til at opnå en højere bevidsthedstilstand og forening med universet. Denne tilstand refereres til under betegnelsen, Samâdhi.

Yoga er en træningsform, men også en filosofi og levevis. I vesten er det forholdsvis nyt, og idag en trendy og populær træningsform, men yogafilosofien har dybe rødder i det ældgamle Indien.

Hvor kommer yoga fra?

Yoga har spirituellerødder tilbage til tusinder af år f.v.t. En indisk fortælling går på, at det eksisterede længe før religioner. Det opstod, da guden Shiva blev set i skikkelse af Adiyogi. De helt tydelige beviser findes i en samling af 196 Yoga Sūtras of Patañjalisom rummer både teori og øvelser. Samlingen anslås at være fra årene 400 f.v.t.

Hvor stammer yoga fra?

Der hersker usikkerhed om, hvilket område yoga stammer fra, men de oprindelige sütras og fortællinger om yoga, kan spores til Indien.

Hvad betyder yoga?

Ordet Yoga stammer fra sproget sanskrit, hvor det benævnes som “yuj”. Det kan oversættes til forening, at forbinde og/eller koncentration. Ordet rummer mange nuancer og fortolkninger. Det dækker i grove træk over kropsøvelser, levevis, principper og den filosofi, som man tager til sig, for at forene sig med sin sjæl. Der findes heldigvis mange yogabøger, hvor du får spændende indsigt i yogabegreber, yogafilosofi og de mange yogastillinger. 

Hvad er en yogi/yogini?

En yogi /yogini er en udøver af yoga. Udøveren lever et systematisk liv, hvor sind og krop styrkes gennem efterlevelse af de 8 Yogasutras. Formålet med denne livsførelse er at opnå Samâdhi.

Yoga mindfulness meditation mudra yogaøvelser indre ro afslapning nærvær finde sig selv afslapning

Yogasutra

  • Yama - et sæt moralske leveregler.
  • Niyama -  etiske leveregler.
  • Asana - fysiske yogastillinger.
  • Pranayama - åndedrætsøvelser.
  • Pratyahara - kontrol over sanserne.
  • Dharana - koncentration  og opmærksomhed.
  • Dhyana - meditation.
  • Samâdhi - forening med universet, en højere bevidsthed.

Hvorfor yoga?

Det er individuelt, hvorfor yoga indgår i et menneskes liv. Du kan praktisere yoga for at opnå en højere bevidsthedstilstand. Du kan også have et ønske om at styrke kroppen fysisk og skærpe den mentale tilstand.

Med yoga følger der et øget fokus på stabilitet, ro og fleksibilitet. Derfor benytter mange i vesten yogaen som en metode til at få mere afslapning, bedre fysik og mental balance ind i en travl hverdag. 

Hvorfor dyrke yoga?

En yogapraksis kan være et foretrukken supplement til en hård styrke- eller cardiotræning. Det kan også være et frirum, hvor du afkobler fra stress og jag, som du måske mangler i en hverdag med arbejde og praktiske gøremål. Når først passionen er vakt, åbner du døren til en verden af muligheder indenfor spiritualitet, kost og personlig udvikling. Du kan altid starte med en billig yogamåtte, hvis du bare gerne vil igang uden at vælte budgettet.

Yoga hvad er det godt for?

Studier fra Harvard Medical School peger på, at liv med yoga og mindfulness kan skabe større grad af afslapning, og være en hjælp for mennesker der lider af angst og depression. Det er dog individuelt, hvilke fordele, man oplever ved yoga. 

Hvad gør yoga ved kroppen?

Yoga kan tilføre fysiske og mentale forandringer. Gennem et vedvarende fokus på at styrke den mentale og fysiske balance ved at lave yogaøvelser, kan du derved opleve en række fordele.

Fordele ved yoga

Vær opmærksom på at oplevelser med yoga, herunder hvilke fordele der kan følge med, er individuelt. Her er nogle eksempler:

Fysiske og mentale fordele

  • Forbedring i balancen
  • En øget styrke
  • Bedre fleksibilitet
  • Forebyggelse af skader
  • En ændring i kropsholdningen
  • Reducering af stressniveauet
  • Større kropsbevidsthed
  • Forbedret søvn
  • Bedre selvtillid
  • Indre ro

Yoga i Danmark

Yogaklasser, yogacentre og yogatilbud er eksploderede de seneste år. Du finder sågar yogatimer på langt de fleste fitnesscentres træningsplaner. Det er en stigende tendens, som vi ser med yoga, og det ser ikke ud til, at den har tænkt sig at stoppe. Tværtimod.

Hvordan dyrker man yoga?

Der er flere måder at komme i gang med en yogapraksis. Et godt sted at starte, er, at du opsøger viden om yoga for begyndere. Her på siden kan du finde inspiration i guiden om yogabøger.

Et andet godt sted at begynde er på Youtube. Der findes mange dygtige yogainstruktører som deler yogatimer og øvelser med dig. Du finder videoer med alt fra en varighed på 5 minutter til flere timer. Du kan starte med at smukigge på videoerne, inden du tager til en yogatime i et yoga- eller fitnesscenter. Har du mod på det, kan du fortsætte med at bruge videoer fra youtube og på den måde øve yogastillinger derhjemme. Her skal du blot bruge en billig yogamåtte, så er du igang. Tillader vejret det, kan dyrke yoga i det fri. 

Kan du lide idéen om at være fælles omkring en aktivitet, så er det bare med at komme afsted til et yogacenter med det samme. Her kan du også drage fordele af at have en yogaunderviser, der kan guide og hjælpe dig. 

Ønsker du at lære mere om yogastillinger og yogafilosofien for dig selv, men samtidig have en yogalærer der kan guide dig personligt, kan du hyre en privat underviser.

Hvordan forløber en yogatime?

Hvordan en yogatime forløber, afhænger af det enkelte yogacenter, yogalærer og yogastilart. Nogle yogatimer, eksempelvis hos et Sivananda yogacenter, indledes yogatimen med lange åndedrætsøvelser. I et Jivamukti Yogacenter kan du opleve at synge fælles mantra, før timen begynder med de fysiske yogaøvelser. En populær yogatime er med yogastilarten, vinyasa, på skemaet. Det er en dynamisk fokuseret stilart – en slags meditation i bevægelse. I en yogatime med vinyasa fokuseres der på at opbygge indre varme og skabe en balanceret fordeling mellem styrke og fleksibilitet.

En fællesnævner for mange yogatimer er en varighed på 1 -1 ½ time. En yogatime vil typisk indledes med en kort meditation og/eller udstrækning af relevante muskelgrupper. Der oparbejdes varme nok i kroppen til de mere krævende fysiske øvelser. En yogatime afrundes med den restorative position, shavasana, hvor man ligger flat på måtten, og hengiver sig til en tilstand af nærvær.

Yogastilarter

  • Hatha
  • Vinyasa
  • Bikram
  • Ashtanga (også kendt under navnet poweryoga)
  • Iyengar
  • Kundalini
  • Restorative
  • Jivamukti
  • Yin
  • Prenatal
  • Anusara (en moderne form for hatha).

Hvor ofte skal man dyrke yoga?

Dyrk yoga regelmæssigt og som du ønsker. Vær opmærksom på at yogaen udfordrer dig, men det kan sagtens være et positivt tegn.

Det kan være, at du oplever, at det er fysisk hårdt, fordi du kommer ud i positioner, du aldrig har været i før. Sørg for at lytte til kroppen og ikke gøre noget, som er skadeligt eller ubehageligt. Snak med en yogaunderviser om, hvordan du kan tilrettelægge en yogapraksis bedst muligt, og sørg altid for at oplyse om skader, hvis du deltager i en yogatime.

Hvilken yoga skal jeg vælge?

En yogastilart, som mange nybegyndere starter med, er hatha yoga, da den kan opleves som en blidere form for yoga end andre stilarter. Tag dog ikke fejl, den kan sagtens udfordre dig. Er du til mere bevægelse og dynamik, kan du prøve vinyasa eller poweryoga. Vær forberedt på sved på panden.

Er yoga en sport?

Det kan ikke entydigt besvares med hverken ja eller nej, da det et spørgsmål, der retter sig til definitionen af, hvad sport er. Yoga indeholder en række fysiske elementer, der overtid kan forbedres og udvikles. Det sker i takt med at du øger din styrke og fleksibilitet. Det betyder, at det er muligt at måle på forbedringer og udvikling, herunder hvor mange yogastillinger du mestrer fra du startede indtil et givent tidspunkt i din yogapraksis. Dog strider det imod grundprincipperne i yoga at sammenligne sig med andre yogaudøvere. Det handler mere om den individuelle rejse, hvad er/var dit udgangspunkt, hvad foregår der på din yogamåtte og hvordan har du det i dit sind. Det handler ikke om, hvad alle andre kan og gør. Du kan lade dig motivere og inspirere af yogien/yoginien, som ligger ved siden af dig i yogasalen. Men det er ikke en konkurrence i, hvem der er bedst til at stå på hoved eller trække vejret længst tid. Måske du oplever de bedste resultater ved at fokusere på din egen rejse. 

Yoga is the practice of quieting the mind.

Pantanjali

Tips til din yogapraksis og til nybegyndere

Hver yogatime varierer i stilart, tempo og undervisningsmetode. Først og fremmest så husk på, at du ikke er den første som begynder til yoga. Du er heller ikke den første, som yogaunderviseren står over for. Du kan derfor være ganske rolig. Der er ingen forventninger til din fysiske styrke, fleksibilitet eller anden kunnen indenfor yoga. Underviseren er der for at guide dig, også gennem din første time. Det eneste du behøver for at kunne være med, er, at trække vejret. Derfra kan du langsomt bygge oven på i dit helt eget tempo.

Gode råd til yoga

  • Træk vejret.
  • Lad være med at holde yogastillingen, hvis det gør ondt.
  • Kom i god tid til yogatimen. Tag eventuelt en snak med underviseren om, hvordan du har det.
  • Hvis det bliver for hårdt mentalt eller fysisk, og yogatimen er i fuld gang, så kan du med fordel forsøge at finde ro i barnets stilling. 
  • Vær nysgerrig på din krop og de nye øvelser, som du skal eksperimentere med. Mind dig selv om Piet Heins berømte ordsprog  “Slid, men vid, ting tager tid”
  • Fokuser på, hvad der foregår på din egen yogamåtte, det gør de andre nemlig også. Det er langt lettere at holde balancen, hvis man ikke bruger energi på sidemanden.
  • Sluk mobilen (det er pinligt og forstyrrende, hvis den ringer midt i shavasana)
  • Tag skoene af før du træder ind i yogasalen. I mange yogacentre er der en skohylde, når du kommer ind i bygningen. Det fremgår helt tydeligt, hvis det er tilfældet.
  • Har du mod på at øve dig lidt før yogatimen, kan du finde gode ressourcer online på youtube og i guiden, yogabøger.