Mindfulness

Velkommen til dit onlineunivers om mindfulness!

Find udstyr, guides og inspiration til din mindfulnesspraksis.

Populære meditationspuder

Sid behageligt i meditation!

Manduka
Meditationspude

  • Transporthåndtag
  • Lugt-resistent
  • Miljøvenligt stof

Zafu Rund Meditationspude
m. boghvedeskaller

  • Optimal støtte
  • GOTS certificeret
  • Lugtfri

Udvalgt mindfulnessudstyr

syngeskåle

Mindfuld klang
  • Nulstil tankerne

Næseskyller

Skyller effektivit
  • Forfriskende

LED stearin lys

Højkvalitets bloklys
  • Ingen brandfare

Massagebolde

Massage i dybden
  • Populære

Om mindfulness

Hvad er mindfulness?

Mindfulness er at være fuldt tilstede i nuet og rette hele opmærksomheden på øjeblikket, som er lige nu. Derfor kan mindfulness praktiseres over alt. Det kan være en mindfuld gåtur eller når du sidder alene i stuen. Det handler om, at du dedikerer hele din opmærksomhed på den aktivitet, som du udfører.

Når du dyrker og praktiserer mindfulness, træner du accepten af følelser, tankestrømme og indtryk uden at tillægge noget af det en positiv eller negativ vurdering.

Mindfulness er en psykologisk proces, hvor opfattelsen af dig selv og alt det du rummer, sker uden at dømme dig selv. Du observerer uden at reagere på det og lader dig ikke påvirke af, hvad der foregår i dette øjeblik. Mindfulness består af øvelser og teknikker, som i sig selv er simple, men for mange kan være en stor udfordring at komme igang med. Men det er bestemt muligt, hvis du vil. 

Hvad betyder mindfulness?

Betydningen af Mindfulness udgør mange fortolkningsmuligheder. Men det kan forstås som nærvær eller at være nærværende i en neutral tilstand.

Hvad stammer mindfulness fra?

Mindfulness udspringer sig af den hinduistiske og buddhistiske tradition, og har rødder tilbage til Zen traditionen.

Det er oprindeligt én af de i alt 7 skridt mod “at blive oplyst”. De 7 skridt mod at blive oplyst er som følger (satta bojjhaṅgā eller satta sambojjhaṅgā):

  • Mindfulness (sati)
  • Energi (viriya)
  • Undersøgelse af virkeligheden (dhamma vicaya)
  • Glæde (pīti)
  • Afslapning / ro (passaddhi)
  • Koncentration (samādhi)
  • Sindsligevægt, balance i sindet (upekkha)

Selvom de mindfulde teknikker har været velkendte og udbredte i store dele af Asien gennem århundreder, har de først for alvor fået et gennembrud i vesten i 60-70’erne. Særligt blomsterbørn og hippier tog teknikkerne til sig.

I dag er mindfulnessteknikker udbredt og accepteret, som et værktøj til eksempelvis stressbehandlinger. Business Insider bragte i 2017 en artikel om, at mindfulness er det hotteste i Silicon Valley. De helt store virksomheder kan altså også se den gavnlige effekt af, at medarbejderne praktiserer meditation og mindfulness. Se artiklen her.

Hvordan praktiseres mindfulness?

Når man praktiserer mindfulness rettes dit fokus mod det totale nærvær. En teknik til at opnå denne tilstand finder du i de mange meditationsøvelser, som er tilgængelige for dig. Du kan eksempelvis praktisere hjemme i stuen. Sæt dig godt til rette på en meditationspude, luk dine øjne og start med vejrtrækningsøvelser (som du eventuelt har hentet via en app, før du sætter dig godt til rette). Du kan også praktisere mindfulness, når du spiser eller går en tur i skoven. 

Mindfulness øvelser?

Det kan virke besynderligt, at man ved at tilbringe tid i stilhed, kan opnå øget livskvalitet, ro og velvære. Men når man standser op og hengiver sig til nuet, giver du hjernen en velfortjent pause. Selv 5 minutters ro kan skabe forandringer i sindet. Når sindet normalt buldrer derud af og du pludselig giver den en pause, så sker der noget, som ikke plejer at ske. Hvad der præcist sker og hvorfor det virker, er op til dig at opdage.

Hvorfor mindfulness?

Ifølge forskning april 2018 fra Harvard University kan det at praktisere mindfulness og meditation have en positiv indflydelse på angst og depression. Som med alt forskningsbaseret viden kan du med fordel læse hele artiklen og danne dig dit eget indtryk af evidensen. Læs hele artiklen fra Harvard University.

Det er forskelligt fra person til person, hvad man oplever af fordele ved et mindfuldt liv. Her er nogle eksempler:

Fordele ved mindfulness

  • Indre ro
  • Frigørelse af sindet. (stop for alle de tanker der drøner rundt)
  • Mere nærvær
  • Får nye ideer og være mere kreativ
  • Forbedret evne til at huske
  • Mere accept
  • Nysgerrighed
  • Åbenhed
  • Evnen til at leve i nuet

Hvad er mindfulness godt for?

Det er et modstykke til en stresset kultur, hvor man lægger alt sin energi i relationer, arbejde og digitale medier. Når man praktisere mindfulness retter du energien indad, og de 5 minutter eller måske en hel time, som du bruger på at skabe ro, kan i sidste ende vise sig at blive meget værdifuld. Der er et berømt ordsprog i Zen traditionen som lyder “Hvis du ikke har tid til at meditere en time om dagen, så skal du meditere i 2 timer”. Mindfulness er simple og effektive øvelser. Du er udelukkende afhængig af dig selv for at kunne praktisere det. 

Mindfulness hvordan kommer du igang?

Der er mange måder, hvorpå du kan starte med at integrere mindfulness i dit liv. Det kan føles underligt, at du pludselig er alene med dig selv bag lukkede øjne. Nogen vælger at gå til et meditationscenter første gang, andre opsøger en konsulent eller anden specialist i feltet. Mens andre finder inspiration i bøger om emnet. Det kan for eksempel være  Eckhart Tolle bøger. En rar måde at skabe et frirum for sig selv på, er, at hengive sig til en guidet meditation – evt. en youtubevideo, som du kan tænde for i hjemmelige omgivelser.

Måske virker det uoverskueligt at gennemskue, hvor og hvordan du kan integrere mindfulness i dit liv. Men der findes heldigvis rigtig mange gode værktøjer, som du blandt kan finde guides om her på siden. Det er en rejse, som begynder i det øjeblik, hvor du retter din opmærksomhed indad. Her på siden præsenteres du for udstyr, som du kan bruge i din mindfulnesspraksis.

Det kan føles mest behageligt at praktisere mindfulness og meditation i rolige omgivelser. Nogle foretrækker at ligge ned, andre sidder i lotusstilling. Det er sågar muligt at praktisere mindfulnessøvelser, mens du skræller kartofler eller nyder din mad med fuld opmærksomhed.

Hvad kan du gøre for at undgå at blive distraheret?

Man kan nemt lade sig distrahere af sindet, som flygter i fortid og fremtid. Lydene fra tibetanske syngeskåle kan bruges som beroligende holdepunkter, når du hengiver din opmærksomhed til deres klang.

"Du kan ikke stoppe bølgerne, men du kan lære at surfe. "

Jon Kabat-Zinn

Om meditation

Hvad er meditation?

Meditation kan være forbundet med en åndelig eller religiøs praksis. Der findes referencer til, hvordan meditation har været brugt og stadig bruges i religiøse sammenhænge. Andre praktiserer meditation grundet de positive virkninger, som kan medfølge, uden at det indebærer en relation eller tilknytning til spiritualitet og/eller religion.

Hvad er meditation ikke?

Det er næsten lettere at prøve at forstå, hvad det ikke er. Det handler nemlig ikke om at tvinge elller fremprovokere en bestemt tilstand eller slukke for tankestrømmen.

Når du praktiserer at skabe fuld opmærksomhed og være fuld tilstede i nuet, kan du observere – uden at dømme – dine følelser og tanker. Dermed kan du måske opnå en anden forståelse, end den du tidligere havde.

Meditation definition

Ordet meditation kan afledes af det latinske ord mĕdĭtor der dækker over en person som “øver sig” eller “forbereder sig.

Hvad er meditation godt for?

Meditation kan medvirke til mere ro i sindet og skabe velvære i hverdagen. Der kan følge mange positive oplevelser med, når du lever et liv med meditation. Det er individuelt, hvad meditation er godt for, og hvordan det er godt for dig. 

Her er eksempler på gode oplevelser, som meditation, kan føre med sig:

  • Mindre stres
  • Mod angst
  • Større selvforståelse
  • Øget koncentration
  • Større empati
  • Forbedret søvn
  • Mere glæde
  • Booste kreativitet
  • Følelsesmæssig stabilitet

Hvad gør meditation godt for?

Når du standser op og tager en pause i en travl hverdag, giver du dig selv et pusterum. Når du lukker øjnene og mærker din vejrtrækning, giver du dig selv en mulighed for at observere, hvad der sker inde i dig lige nu. Det kan føre til, at du på en eller anden måde flytter dig fra en tilstand, som måske er dårlig for dig, til en ny og bedre tilstand.

Meditation hvordan gør man?

Der er mange lag i det at praktisere meditation og mange forskellige måder at gøre det på. Hvis du skal have den fulde forståelse og dybdegående læring herom, kan du opsøge en person, der er trænet i at guide andre i meditation. Det kan være en meditationslærer, coach eller anden faglig person. Der ligger meditationcentre rundt omkring i Danmark, hvor du kan få vejledning. Du kan også holde øje med foredrag og aftenskoler.

Hvis du gerne vil i gang med meditation nu, kan du starte med at prøve små meditationsøvelser. 

Yotube – Andy Puddicombe – TED 

Har du 10 minutter?

Få stor glæde af nogle simple værktøjer, præsenteret af mindfulness eksperten, Andy Puddicombe.

Videoen er på engelsk med danske undertekster – budskabet er universalt.

Mindfulness meditation

Mindfulness meditation handler om at få kroppen og sindet til at slappe af, og lære dig selv bedre at kende. Det kan være at give din krop fuld opmærksomhed ved at du befinder dig i en behagelig position og så scanner din krop. Det kan være at du sidder oprejst, hvis du har en tendens til at falde i søvn, når du ligger ned. Formålet er at være tilstede i dette øjeblik og give din krop fuld opmærksom i en kort eller længere periode.

Kilder: latinskordbog.dk, healthline.com, wikipedia/Meditation.