Mindfulness er en måde at være fuldt tilstede i nuet, idet din opmærksomhed rettes til øjeblikket, som det er lige nu og her. Derfor kan mindfulness praktiseres overalt og af alle som har lyst. Det handler om, at du henleder dit fokus til aktiviteten, som du udfører.

Når du dyrker og praktiserer mindfulness, træner du accepten af følelser, tankestrømme og indtryk uden at tillægge noget af det en positiv eller negativ vurdering.

Mindfulness er en psykologisk proces, hvor opfattelsen af dig selv og alt det, du rummer, sker uden at du dømmer dig selv. Du observerer uden at reagere og lader dig ikke påvirke af, hvad der foregår i dette øjeblik. Det kan være at du er i et sted i livet, hvor yoga er en naturlig del af hverdagen, og nu vil du tage skridtet videre til mindfulness.

Mindfulness består af øvelser og teknikker, som i sig selv er simple, men for forståeligt nok kan være en udfordring at komme igang med. Men det er bestemt muligt, hvis du vil.

Hvad betyder mindfulness?

Betydningen af Mindfulness udgør mange fortolkningsmuligheder. Men det kan forstås som nærvær eller at være nærværende i en neutral tilstand.

Hvor stammer mindfulness fra?

Mindfulness udspringer sig af den hinduistiske og buddhistiske tradition, og har rødder tilbage til Zen traditionen. Det er oprindeligt én af de i alt 7 skridt mod “at blive oplyst”. De 7 skridt mod at blive oplyst er som følger (satta bojjhaṅgā eller satta sambojjhaṅgā):

  • Mindfulness (sati)
  • Energi (viriya)
  • Undersøgelse af virkeligheden (dhamma vicaya)
  • Glæde (pīti)
  • Afslapning / ro (passaddhi)
  • Koncentration (samādhi)
  • Sindsligevægt, balance i sindet (upekkha)

De mindfulde teknikker har været velkendte og udbredte i store dele af Asien gennem århundreder, men de har først for alvor fået et gennembrud i vesten i 60-70’erne. Særligt blomsterbørn og hippier tog teknikkerne til sig. 

I dag er mindfulnessteknikker udbredt og accepteret som et værktøj til eksempelvis stressbehandlinger. Business Insider bragte i 2017 en artikel om, at mindfulness er det hotteste i Silicon Valley. De helt store virksomheder kan altså også se den gavnlige effekt af, at medarbejderne praktiserer meditation og mindfulness. Se artiklen her.

Hvordan praktiseres mindfulness?

Når man praktiserer mindfulness rettes din opmærksomhed mod det totale nærvær. En teknik til at opnå denne tilstand finder du i de mange meditationsøvelser, som er tilgængelige for dig. Du kan eksempelvis praktisere meditation hjemme i stuen. Sæt dig godt til rette på en meditationspude, luk dine øjne og lav vejrtrækningsøvelser (hent eventuelt en app, før du sætter dig godt til rette). Du kan også praktisere mindfulness, når du spiser eller går en tur i skoven.

Mindfulness øvelser?

Det kan virke besynderligt, at man ved at tilbringe tid i stilhed, kan opnå øget livskvalitet, ro og velvære. Men når man standser op og hengiver sig til nuet, giver du hjernen en velfortjent pause. Selv 5 minutters ro kan skabe forandringer i sindet. Når sindet normalt buldrer derud af, og du pludselig giver det en pause, så sker der noget som ikke plejer at ske. Hvad der præcis sker og hvorfor det virker, er op til dig selv at opdage.

Hvorfor mindfulness?

Ifølge forskning april 2018 fra Harvard University kan praktisering af mindfulness og meditation have en positiv indflydelse på angst og depression. Som med alt forskningsbaseret viden kan du med fordel læse hele artiklen og selv danne dit eget indtryk af evidensen. Læs hele artiklen fra Harvard University.

Det er forskelligt fra person til person, hvad man oplever af fordele ved et mindfuldt liv. Her kommer nogle eksempler.

Fordele ved mindfulness

  • Indre ro
  • Frigørelse af sindet (stop for alle de tanker der drøner rundt)
  • Mere nærvær og velvære
  • Får nye ideer og være mere kreativ
  • Forbedret evne til at huske
  • Accept
  • Nysgerrighed
  • Åbenhed
  • Evnen til at leve i nuet

Hvad er mindfulness godt for?

Det er et modstykke til en stresset kultur, hvor man lægger alt sin energi i relationer, arbejde og digitale medier. Når du praktiserer mindfulness ,retter du energien indad og de 5 minutter eller måske en hel time, som du bruger på at skabe ro, kan i sidste ende vise sig at blive meget værdifuld. Der er et berømt ordsprog i Zen traditionen som lyder “Hvis du ikke har tid til at meditere en time om dagen, så skal du meditere i 2 timer”. Du er udelukkende afhængig af dig selv for at kunne praktisere mindfulness.

Mindfulness hvordan kommer du igang?

Der er mange måder, hvorpå du kan starte med at integrere mindfulness i dit liv. Det kan føles underligt, at du pludselig er alene med dig selv bag lukkede øjne. Nogen vælger derfor at gå til et meditationscenter første gang, mens andre opsøger en konsulent eller anden specialist i feltet.

Find inspiration i bøgernes verden om emnet. Skab et frirum for sig selv og hengiv dig til en guidet meditation (eventuelt en youtube video, som du tænder for i hjemmelige omgivelser). Kør en liggende eller siddende meditation. Du vurderer helt selv, hvad der er bedst for dig.

Måske virker det uoverskueligt, hvor og hvordan du integrerer mindfulness i dit liv, men der findes heldigvis rigtig mange gode værktøjer. Det er en rejse som begynder i det øjeblik, hvor du retter din opmærksomhed indad. Her på siden præsenteres du for udstyr, som du kan bruge i din mindfulnesspraksis.

Hvad kan du gøre for at undgå at blive distraheret?

Du kan nemt lade sig distrahere af sindet, som flygter i fortid og fremtid. Lydene fra tibetanske syngeskåle kan bruges som beroligende holdepunkter, når du hengiver din opmærksomhed til deres klang.

Hvad er meditation?

Meditation handler om at rette opmærksomheden på nuet og være fuld tilstede. Du observerer – uden at dømme – dine følelser og tanker. 

Meditation kan være forbundet med en åndelig eller religiøs praksis. Der findes referencer til, hvordan meditation har været brugt og stadig bruges i de sammenhænge. Andre praktiserer meditation grundet den positive virkning og indflydelse, når krop og sind skal have ro. Det foregår altså uden nogen relation eller tilknytning til spiritualitet og/eller religion.

Hvad er meditation ikke?

Det er næsten lettere at prøve at forstå, hvad meditation ikke er. Det handler nemlig ikke om at tvinge elller fremprovokere en bestemt tilstand eller slukke for tankestrømmen.

Meditation definition

Ordet meditation kan afledes af det latinske ord mĕdĭtor der dækker over en person som “øver sig” eller “forbereder sig.

Hvad er meditation godt for?

Meditation kan medvirke til mere ro i sindet, øge din livsglæde og skabe velvære. Der kan følge mange positive oplevelser med, når meditation er en naturlig del af dit liv. Det er individuelt, hvad meditation er godt for, og altså, hvordan det er godt for dig.

Her er eksempler på gode oplevelser, som meditation kan føre med sig:

  • Mindre stres
  • Angstreducerende
  • Større selvforståelse
  • Øget koncentration
  • Større empati
  • Forbedret søvn
  • Mere glæde
  • Boost af kreativitet
  • Følelsesmæssig stabilitet

Hvad gør meditation godt for?

Når du standser op og tager en pause i en travl hverdag, giver du dig selv et pusterum. Når du lukker øjnene og mærker din vejrtrækning, giver du dig selv en mulighed for at observere, hvad der sker inde i dig lige nu. Det kan føre til, at du på en eller anden måde flytter dig fra en tilstand, som måske er dårlig for dig, til en ny og bedre tilstand.

Meditation hvordan gør man?

Der er mange lag i det at praktisere meditation og mange forskellige måder at gøre det på. Hvis du skal have den fulde forståelse og dybdegående læring herom, kan du opsøge en person, der er trænet i at guide andre i meditation. Det kan være en meditationslærer, coach eller anden faglig person. Der ligger meditationcentre rundt omkring i Danmark, hvor du kan få vejledning. Du kan også holde øje med foredrag og aftenskoler. Hvis du gerne vil i gang med meditation nu, kan du starte med at prøve korte meditationsøvelser, som du henter på youtube.

Mindfulness meditation

Mindfulness meditation handler om at få kroppen og sindet til at slappe af og at lære dig selv bedre at kende. Formålet er at være tilstede i dette øjeblik og henlede din opmærksomhed til en aktivitet i en kort eller længere periode.

Nuets kraft handler om at at være tilstede i nuet og ikke i fortiden eller fremtiden. 

I Nuets kraft formidler Eckhart Tolle sit budskab med en utrolig visdom og kraft. Du får værktøjerne til at finde vejen ud af psykologisk smerte og styrken til at skabe ro og nærvær.